Managementopdrachten tijdens de opleiding tot klinisch psycholoog of klinisch neuropsycholoog
- Home
- Opleiden & Ontwikkelen
- P-opleiding
- Opleiding tot klinisch psycholoog
- Managementopdrachten tijdens de opleiding tot klinisch (neuro)psycholoog
Ongeveer een derde van de opleiding tot klinisch (neuro)psycholoog bestaat uit het uitvoeren van management-opdrachten en wetenschappelijk onderzoek.
Tijdens de management-opdrachten identificeer je problemen in het zorgproces en werk je aan verbeterplannen. Dat zijn management-projecten die er toe doen, zodat je tijdens jouw leerproces ook echt een bijdrage levert aan het verder brengen van de zorg.
Onderstaand vind je voorbeelden van managementopdrachten. Dat geeft jou een idee van de mogelijkheden bij GGz Centraal.
Interactief Behandelplan in the kinder- en jeugdpsychiatrie
Klinisch psycholoog i.o. Francesca Zaat ontwikkelde via de Design Thinking-methode het Interactief Behandelplan. Dat is een innovatie waarmee jongeren zélf behandeldoelen vormgeven.
Zo ervaren ze meer regie en begrijpen ze beter hoe de behandeling hun helpt bij het bereiken van hun doelen. En kunnen naasten makkelijker worden betrokken.
Virtual Reality in de zorg
Tijdens zijn opleiding tot klinisch psycholoog implementeerde Niels Kool virtual reality (VR) in behandelingen. Hij vroeg VR-brillen aan via de afdeling Innovatie en zorgde voor een systeem waardoor zijn hele team de techniek gebruikt in hun behandelingen.
Een verrijking voor de behandeling, voor zowel patiënten als behandelaren. Want VR is een laagdrempelige manier om exposure toe te passen én leuk om mee te werken.
Transitiepsychiatrie
Er bestaat een grote kloof tussen kinder- en jeugdpsychiatrie en de volwassenenzorg. In haar managementopdracht keek klinisch psycholoog Corine ter Burg naar praktische manieren om de transitiepsychiatrie te verbeteren.